نگرانی‌های قابل توجه در مورد ERP که فقط برای سازمان‌های بزرگ است، همراه با نرخ نسبتاً بالاتر استقرار ناموفق ERP از جمله عوامل بازدارنده در جذب ERP بودند. این موارد توسط فروشندگان پیشرو ERP نه تنها با سرمایه‌گذاری بیشتر در آموزش اکوسیستم خود و توسعه روش‌های ضد شکست برای پیاده‌سازی، بلکه با ارائه راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر که SMB‌ها نیز که می‌توانند از عهده آن برآیند مورد توجه قرار گرفته‌اند.

شرکت‌های کوچک و متوسط ​​متوجه شده‌اند که کار هوشمندانه تنها راه برای مقیاس‌پذیری است و استفاده از ابزارهایی مانند ERP و CRM هوشمندانه ‌ترین ابزارهای تجاری در اطراف هستند. اکثر این سازمان‌ ها دارای مدیران نسل دومی هستند که از دوره آموزشی کامل بازگشته‌ اند و در بازارهای توسعه‌ یافته‌ تر کار می‌کنند و آگاهی و دانشی را که لازمه دنیای ERP است را فرا گرفته و به همراه دارند.

در حال حاضر سه گرایش غالب در ERP وجود دارد که اولین آنها حذف قابلیت‌های اضافی است که صرفاً به فروشندگان امکان می‌دهد ادعا کنند که یک اندازه برای همه مناسب است. اکنون تمرکز بر تثبیت و بهینه سازی است.

استفان آردیل، شریک AT Kearney خاورمیانه می‌گوید: «ادغام یکی از پیشرفت‌هایی است که هم‌اکنون در این منطقه در حال انجام است، و اصلاح و بهینه‌سازی موضوعات قوی در بخش ERP در چند سال آینده خواهد بود.

محرک بسیاری از این کار داده‌ها برای پاسخگویی به سؤالات مربوط به یکپارچگی، کیفیت و ارزش آن خواهد بود: چگونه داده‌های منابع متفاوت در سیستم ERP آشکار می‌شوند و به هم مرتبط می‌شوند، چگونه می‌توان کیفیت داده ها و قابلیت اطمینان اطلاعات را بهبود بخشید، و چگونه می توان از اطلاعات کل سازمان برای مزیت تجاری استفاده کرد؟

دومین مورد تأثیر غیرقابل انکار رسانه های اجتماعی و فناوری های همکاری است چه تلفن همراه یا دفتر کار.

سهولت استفاده از بسیاری از پلتفرم‌های تلفن همراه تکامل سریع شبکه‌ های رسانه‌ های اجتماعی و عملکرد باور نکردنی که ارائه می‌دهند به تازگی شروع به نگاشت به حوزه کسب ‌و کار کرده‌اند: اما برای فرآیندهای پیچیده‌ای مانند فرآیند های مبتنی بر ERP آنها چیزی کمتر از یک انقلاب نیست و به کار انداختن آن فوق‌العاده آسان است و در نتیجه زمانی که مفاهیم مشابه در ERP به کار می‌روند ارتقای بزرگی در بهره‌وری است.»

در نهایت برنامه های کاربردی موبایل عامل بزرگی در ارائه عملکرد کامل ERP هستند.

از آنجایی که کاربران احساس راحتی در استفاده از برنامه های تلفن همراه دارند از برنامه ERP خود انتظار تجربه مشابهی دارند. اخیراً یکی از کاربران از شرکتی خدمات دهنده ERP درخواست کرده و شرکت توسعه دهنده را متقاعد و با موافقت آنان نیز روبرو شده است که تا با تایپ هر چیزی که با رشته ای مطابقت دارد و نه لزوماً با حروف تایپ شده شروع می شود مجموعه ای از حساب ها و محصولات ارائه شود و این شبیه تجربه ای است که او در برنامه های تلفن همراه به آن عادت کرده است.

بررسی سریع عوامل شکست اجرای ERP در خاورمیانه

. فقدان برنامه ریزی مدیریت استراتژیک

۲. مقاومت کاربران

۳. سفارشی سازی بیش از حد

۴. نداشتن توانایی/تجربه کافی

۵. عدم وجود چارچوب/نوآوری

۶. نبود آموزش و منابع کلیدی

جایی که یک طرف داستان موفقیت های پیاده سازی ERP را می شنوید، از طرف دیگر در مورد شکست هایERP نیز می شنوید. واقعیت شگفت‌انگیز این است که حتی برخی از مارک‌های معروف مانند FoxMeyer، Hershey و Nike از سیستم‌های ERP ناموفق گزارش کرده‌اند. درصد زیادی از سازمان های تجاری وجود دارند که هنوز تمایلی به پذیرش سیستم ERP ندارند. عواملی مانند

۱. وقفه در عملیات اصلی کسب و کار

۲. عدم تجارب اجرایی

۳. ترس از اجرای ناموفق

این موارد فوق سازمان های تجاری را از اجرای ERP باز می دارد. آنها در مورد محصولات قابل تحویل ERP می ترسند و می گویند انتقال نتایج پیش بینی شده همچنین می ترسند که شکست سیستم های ERP هرگز قابل پیش بینی نباشد و موفقیت آنها هرگز حتی در بهترین شرایط تضمین نشود.

عوامل حیاتی موفقیت یک ERP

همه می دانند که عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی ERP چیست. با این حال نکته بسیار مهم این است که عوامل دستیابی اساسی با توجه به سازمان ها و کشورها متفاوت است. زیرا عوامل حیاتی موفقیت چیزی کمتر از ساختار، اندازه و استعداد آن سازمان نیست. در کشورهای خاورمیانه متوجه شدیم که دلایل شکست ERP آنها چیست. عامل اصلی درگیری اجتماعی بین کاربران بود.

به همین ترتیب تخصیص ضعیف منابع، خواسته های غیرقابل تحقق، و نیازهای متغیر در طول فرآیند پیاده سازی می تواند به طور قابل توجهی روند اجرای ERP را مختل کند. اما با این حال در صورتی که همه پیش نیازها به موقع برآورده شوند و منابع به روش مناسب تخصیص داده شوند پیاده سازی می تواند تا مرحله نهایی بدون نقص پیش رود. تا زمانی که تقاضایی برای تغییرات کوچک در اشکال کسب و کار وجود نداشته باشد هیچ تعمیر و نگهداری انجام نخواهد شد.

یکی دیگر از عوامل مهم مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار است. با توجه به این واقعیت که بسته ممکن است از تمام مراحل تجاری پشتیبانی نکند و بنابراین نیاز به سفارشی سازی است، این مرحله بسیار مهم است. بنابر این نرخ دستیابی صرفاً به اجرای صحیح سفارشی سازی ها بستگی دارد.

علاوه بر موارد فوق عدم آشنایی با بسته های ERP و فروشندگان خوب نیز باعث تصمیم گیری اشتباه می شود. بسیاری از افراد از نظر صرفه جویی در پول و سایر دارایی ها، فریلنسرها را به مشاوران ERP تایید شده ترجیح می دهند. در نتیجه پیاده‌سازی ERP به یک شکست تبدیل می‌شود زیرا ممکن است در بلندمدت نیازهای تجاری را برآورده نکنند. به نظر می رسد که گزینه ارزان تر برای کسب و کار در دوره آینده آنها بسیار گران است.

مطمئناً با کمک یک مشاور ERP خوب سازمان های تجاری می توانند از تنش های مدیریت استراتژیک نامناسب، تخصیص نامناسب منابع و مدیریت ناکارآمد پروژه رهایی یابند. یک مشاور ERP خوب می‌تواند به شما در شناسایی درست چالش‌های تجاری فعلی، برنامه‌ریزی مناسب و توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری کمک کند.

همچنین در صورت وجود، نیاز به راه‌حل‌های سفارشی‌سازی شده را ایجاد می‌کند. به سادگی می توان گفت، یک مشاور ERP خوب می تواند به شما اطمینان دهد که پیاده سازی ERP بی عیب، ادغام، مهاجرت و پشتیبانی سریع را ارائه می دهد.

آخرین مقالات